GÅ TILLBAKA
Till sidans början

Tidigare Stipendiater

Katedrals logotyp

STIPENDIER

ur

AXEL BERGSTRANDS FOND


Årets stipendiat 2023:

2023 års stipendiat

Kamil Kon

”för att ha uppvisat enastående studieresultat på

IB-programmet med inriktning på internationella

studier och verksamhetsområden.

Stark motivation och engagemang i sina studier har

resulterat i prestationer på akademisk nivå och att vägen

för fortsatta studier på Harvard University har öppnats.”


Årets stipendiat 2022:

2022 års stipendiat

Diljá Fönn Olafsdottir

”för att under hela sin gymnasietid ha uppvisat

jämna och höga prestationer inom språk och humaniora.

Tovas berömvärda språkkunskaper har bland annat

manifesterats genom nationella framgångar i

Språkolympiaden med pris för goda kunskaper

i det tyska språket.”


2021 års stipendiat

”Inställt på grund av pandemin.”


2020 års stipendiat

”Inställt på grund av pandemin.”


Årets stipendiat 2019:

2019 års stipendiat

Tova Korner

”för att under hela sin gymnasietid ha uppvisat

jämna och höga prestationer inom språk och humaniora.

Tovas berömvärda språkkunskaper har bland annat

manifesterats genom nationella framgångar i

Språkolympiaden med pris för goda kunskaper

i det tyska språket.”


Årets stipendiat 2018:

2018 års stipendiat

Axel Jernbäcker

”för att under sin gymnasietid genom nyfikenhet,

intresse och engagemang för naturvetenskap och matematik

ha utvecklat berömvärda naturvetenskapliga kunskaper och

kompetenser, som bland annat manifesterats genom medverkan i

nordisk-baltiska olympiaden i fysik och i Wallenbergs fysiktävling.

Axel är en utmärkt representant för Katedralskolans kunskapsfokus.”


Årets stipendiat 2017:

2017 års stipendiat

Lukas Anianson

”för att redan under sin gymnasietid ha utvecklat ett

forskarperspektiv på kunskap, manifesterat i ett

avancerat gymnasiearbete om molekylärforskning,

som belönats med deltagande i en internationell tävling för unga forskare i USA,

och, för att vara en god förebild och inspirationskälla

för andra elever”.


Årets stipendiat 2016:

2016 års stipendiat

Viktoria Jägervall

”för stort engagemang under sina gymnasieår på Växjö

Katedralskola avseende såväl studierna på det

naturvetenskapliga programmet med utmärkt resultat,

som talangfull medverkan i musiktillägget,

samt uppvisande av goda personliga egenskaper,

omtanke och hjälpsamhet.”


Årets stipendiat 2015:

2015 års stipendiat

Amanda Eriksson Skog

”för att under sina gymnasieår på Växjö Katedralskola

ha spridit en god positiv anda på skolan genom

hjälpsamhet, vänlighet och engagemang.

Amanda har varit en betydelsefull

ambassadör för Katedralskolan.”



Årets stipendiat 2014:

2014 års stipendiat

Amir Shariati

”att som ensamkommande flyktingbarn från Afghanistan,

målmedvetet och med utmärkta studieresultat

genomfört sitt treåriga gymnasieprogram på två år

och för sitt engagemang och sin framåtanda.”





Årets stipendiat 2013:

2013 års stipendiat

Anna Wikell

”för särskilt goda studieresultat i naturvetenskapliga ämnen,

för visat engagemang på lektionerna och för gott kamratskap”








Årets stipendiat 2012:

2012 års stipendiat

Agnez Jönsson

”för stort intresse och goda studieresultat i naturvetenskapliga

ämnen och för sitt projektarbete i kemi, TEND-projektet,

Teknik Naturvetenskap för Dig, som har som målsättning

att inspirera elever på grundskolan för naturvetenskap”





Årets stipendiat 2011:

2011 års stipendiater

Tomas Nilsson

vid Växjö Katedralskola

”för utmärkta kunskaper i samtliga ämnen och

en god representant för skolan i olika sammanhang,

såsom i Kemiolympiaden och i matematik i Oxford, England,

för att ha vunnit Webbstjärnas första pris för bästa

projektarbete och dessutom uppvisat gott kamratskap”



Årets stipendiat 2011:

Hampus Skoglund

vid Teknikum

”för ett hängivet intresse för litteratur i en tid då läsning bland unga

män på praktiska utbildningar inte är högprioriterat,

för din förmåga att se de djupa källor av människokunskap och

livsinsikter som ryms i den litterära sfär som du rör dig i och

för den goda förebild du är”




Årets stipendiat 2010:

2010 års stipendiat

Philip Carcamo

”för berömliga studieresultat i musik, kreativitet,

självständighet och ledaregenskaper med signifikant

ansvarskänsla och engagemang, som bland annat avspeglat

sig i framgångsrik konsertverksamhet”





Årets stipendiat 2009:

2009 års stipendiat

Ida Andersson

”för berömliga studieresultat på det Naturvetenskapliga

programmet och projektarbetet

´Livräddning och vattensäkerhet för barn´,

som avspeglar stort kunnande, ansvarskänsla och engagemang”





Årets stipendiat 2008:

2008 års stipendiat

Cecilia Lange

”för ett nyskapande projektarbete, ”Mångalen”, som resulterat

i en kärleksfull och välskriven handbok tillägnad vår

närmsta himlakropp, och för berömliga studieresultat, som avspeglar

bildning, kreativitet och mångsidighet”.





Årets stipendiat 2007:

2007 års stipendiat

Robert Nagy

”för ett hängivet intresse och utmärkta kunskaper i fysik och matematik,

som bland annat avspeglar sig i ett nydanande projektarbete

om naturtrogen simulering av olika ytor

med hjälp av ljusets brytning och reflektion

samt för ett vetenskapligt förhållningssätt i allmänhet

i sin utforskning av omvärlden”.



Årets stipendiat 2006:

2006 års stipendiat

Ellinor Aaby Olsson

"för sitt engagemang i skolfrågor utifrån elevperspektiv,

lokalt och nationellt, dels som medlem i elevrådsstyrelsen och

den lokala styrelsen på Katedralskolan, dels i Sveriges

Ungdomsråd och i organisationen SVEA, som förenar elevråd

från grundskolor och gymnasieskolor på riksnivå."




Årets stipendiat 2005:

2005 års stipendiat

Ester Roxberg

”för att med träffsäkerhet och originalitet

forma iakttagelser och tankar i skrift”.







Årets stipendiat 2004:

2004 års stipendiat

Elsa Carlsson

”För god allmänkunskap och speciellt tillämpad kunskap inom

området datavetenskap samt tjänstvillighet och entusiasm

inför sina uppgifter.”






Årets stipendiat 2003:

2003 års stipendiater

Anna Winberg, Malin Kollind, Marika Willstedt

”För framgångsrika studier i självstudiegruppen

och värdefullt arbete inom elevorganisationen.”








Uppdaterad: 2024-14-16